Press "Enter" to skip to content

Czy warto inwestować w domeny internetowe?

Z całą pewnością są wśród Was osoby, które zastanawiają się nad tym, czy warto inwestować w domeny internetowe. Niewykluczone, że zetknęliście się z bardzo różnymi podejściami na ten temat. Biorąc to pod uwagę, od razu pojawia się pytanie — kto ma rację? Wbrew pozorom udzielenie odpowiedzi wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Można rzec, że mamy do czynienia z podobną sytuacją jak w przypadku inwestowania w nieruchomości. Jak doskonale wiadomo, inwestowanie w nieruchomości może nam przynieść spory zysk, tak jak inwestowanie w domeny.

W jaki sposób możemy zdefiniować inwestowanie w domeny?

Przejdźmy teraz do tego, czym dokładnie jest inwestowanie w domeny. Na pewno musimy powiedzieć o inwestowaniu z intencją dokonania późniejszej odsprzedaży z zyskiem. Jeżeli chodzi o kierunek sprzedaży zakupionej domeny, możliwości są dwie:

– sprzedaż domeny klientowi końcowemu,

– innemu inwestorowi domenowemu.

Niemniej, bez względu na swoją decyzję, konieczne jest określenie drogi aprecjacji domeny. Zapewne dla wielu brzmi to dość mocno tajemniczo, ale tak naprawdę chodzi tylko i wyłącznie o zdefiniowanie, dlaczego w przyszłości domena stanie się znacznie bardziej wartościowa.

Inwestowanie w domeny to nie jest prosta sprawa ale może się opłacać

Warto podkreślić też, że inwestowanie w domeny to pod żadnym pozorem nie jest zajęcie, którym może zająć się dosłownie każdy. Inwestowanie w domeny to zajęcie, które jest skierowane do tych, którzy cechują się cierpliwością oraz skutecznością tworzenia wraz z korzystaniem z własnego warsztatu. Mówiąc bardziej szczegółowo — zanim zdecydujemy się na zainwestowanie w domenę, trzeba sprawdzić kilka istotnych spraw. Oto one:

– analiza danej branży, czy inwestuje w domeny i reklamę

– obserwowanie trendów,

– obserwowanie przyszłych technologicznych rozwiązań,

– obserwowanie nowinek.

To wszystko można określić jako niezbędny element przygotowania do zakupu domeny i jeżeli liczymy, że sprzedamy domenę z dużym zyskiem na drugi dzień po jej zakupie to jesteśmy w błędzie.

Gdy już wiemy, w jakie domeny będziemy inwestować przychodzi czas zakupu i negocjacja ceny. Przy zakupie domeny na rynku wtórnym odpowiednie negocjacje to klucz do przyszłego zysku. Można powiedzieć, że realia są po prostu brutalne. Jeżeli domena jest słaba, nie ma mowy o znalezieniu nabywcy po cenie, która została przewidziana przez inwestora. Naturalnie, zbyt drogo kupiona domena również staje się kłopotem (tylko sytuacja wygląda nieco inaczej)

Kupowanie domen a możliwość rejestracji

Zacznijmy od tego, że wyróżniamy dwa rynki domen. Rynek pierwotny i rynek wtórny. Rynek pierwotny domen polega na rejestrowaniu wolnych domen natomiast rynek wtórny domen, to zakup domeny od innej osoby, firmy.

Być może część z Was zadaje sobie pytanie, dlaczego kupować domeny za kwoty kilkuset lub kilku tysięcy złotych skoro można je zarejestrować za kilka złotych lub w promocji za 0 zł. Być może niektórzy z Was słyszeli o takich rejestratorach jak nazwa.pl, czy home.pl (albo jeszcze innych). Rozwiązanie tej kwestii jest jednak banalnie proste. Rejestracja będzie optymalna w niewielu przypadkach. Jest niewielki odsetek domen wolnych do rejestracji, na których możemy zarobić. Inaczej sytuacja wygląda, gdy domenę kupujemy na rynku wtórnym, jest wiele dobrych domen wystawionych na sprzedaż, które w przyszłości mogą przynieść nam duży zwrot z inwestycji.

Giełdy domen internetowych

Biorąc pod uwagę temat tekstu, nie sposób nie odnieść się do giełd domen internetowych. Bardzo dobrym przykładem jest giełda AfterMarket.pl, zapewne nie wszyscy wiedzą, ale mowa o największej giełdzie domen internetowych w naszym kraju. Gdyby kogoś interesowały konkrety, należy powiedzieć o ponad 320 000 zarejestrowanych domenach oraz ponad 100 000 użytkowników. W takiej sytuacji wszyscy muszą znaleźć coś dla siebie, prawda? Chcąc nabywać domeny na rynku wtórnym, najlepiej to robić na giełdzie domen. Mamy wtedy możliwość negocjacji ceny czy jej zakup na raty jak również zakup ciekawego adresu na aukcji.

Wartość domeny — od czego zależy?

Nadeszła pora, abyśmy napisali na temat tego, od czego zależy wartość domeny. W końcu potencjalne zyski to można by rzec sedno tekstu. Zacznijmy może od tego, iż wartość domeny nie jest związana z jakimś jednym czynnikiem. Mamy do czynienia ze składową wielu kwestii. Trzeba przez to rozumieć, chociażby długość adresu www. Przy adresie www obowiązuje bardzo prosta zależność — im krótszy adres, tym wartość jest wyższa. Jeżeli zastanawiacie się nad tym, z czym to jest związane, odpowiedź ukryta jest w potencjalne marketingowym. Potencjalny użytkownik łatwiej zapamięta adres, który nie jest zbyt długi (a jak adres zostanie zapamiętany, można powiedzieć o tym, że istnieje pewne prawdopodobieństwo powrotu do serwisu).

Skoro jesteśmy przy potencjalne marketingowym, warto też powiedzieć na temat możliwości komercyjnego wykorzystania domeny. Mówiąc wprost — kolosalne znaczenie ma to, czy adres www zawiera w sobie nazwy produktów. Wczujmy się w tym momencie w rolę takiego potencjalnego klienta szukającego produktu. Co robi taki potencjalny klient? Najzwyczajniej wpisuje produkt do wyszukiwarki. Jaki z tego wszystkiego należy wyciągnąć wniosek? Jeżeli domena zawiera nazwę produktu, rośnie szansa na wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Przy wycenie domeny nie bez znaczenia jest też to, w jaki sposób przedstawia się przeszłość domeny. Koniecznie więc zwróćmy uwagę na to, czy domena była wykorzystywana, czy był może na niej postawiony serwis.

W jaki sposób wycenia się domenę?

Powiedzieliśmy sobie na temat tego, od czego zależna jest wartość domeny, więc czas na kolejny krok. Ten krok to wycena domeny. Jeżeli zależy nam na wycenie domeny, najlepiej nie robić tego samodzielnie. Innymi słowy — konieczne jest zgłoszenie się do firmy. Pamiętajmy jednak, żeby firma, na którą postawimy, była profesjonalna (pełna analiza zarówno wartości finansowej, jak i marketingowej). Na pewno część z Was czytając ten tekst, pomyślała sobie o serwisach dokonujących bezpłatnych wycen domen. Takie serwisy mają jednak pewną wadę. Otóż w ich przypadku podana wartość domeny jest przybliżona (nie wszystkie czynniki brane są pod uwagę, nie wszystkie wykorzystywane dane są aktualne). Jeżeli na początku inwestowania w domeny, nie chcemy korzystać z płatnych wycen, możemy posiłkować się wskazówkami o których pisałem tu: Wycena domen.

Inwestycja w domeny – to się opłaca!

Najwyższa pora, abyśmy wrócili do pytania zadanego na samym początku tekstu. Jeżeli mieliście jakiekolwiek wątpliwości co do inwestowania w domeny internetowe, po przeczytaniu tekstu powinno być ich znacznie mniej. Inwestowanie w domeny internetowe jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Czerpanie zysków nie było, nie jest i nigdy nie będzie prostym zadaniem. Koniecznie pamiętajcie także o tym, że ostateczna decyzja należy tylko i wyłącznie do Was, w tekście są sugestie co do konkretnych wyborów.

Kończąc ten artykuł dodam tylko, że domeny są nieprzewidywalne. Zdarzają się przypadki, kiedy domena zarejestrowana za 10 zł znajduje klienta końcowego za kilka tysięcy zł i raczej w żadnej innej branży nie możemy liczyć na taki zysk. Warto również wspomnieć, o wysokich sprzedażach domen takich jak:

1. co.pl 1 008 000,00 PLN
2. opony.pl 960 000,00 PLN
3. moneta.com 450 000,00 PLN
4. urlopy.pl 400 000,00 PLN
5. grydladzieci.pl 156 000,00 PLN
6. kino.pl 150 000,00 PLN
7. lekarze.pl 135 000,00 PLN
8. magazyny.pl 132 000,00 PLN
9. lista.pl 98 000,00 PLN
10. domain.pl 97 313,00 PLN
11. work.pl 95 000,00 PLN
12. makijaz.pl 92 500,00 PLN
13. l.pl 85 000,00 PLN
14. material.pl 80 000,00 PLN
15. sms.pl 73 800,00 PLN
16. deser.pl 73 792,00 PLN
17. ss.pl 72 105,00 PLN
18. baza.pl 72 000,00 PLN
19. adwokaci.pl 70 000,00 PLN
20. eventy.pl 70 000,00 PLN

Pomogłem? Proszę, udostępnij
  • 4
  •  
  •  
  •  
  •  

Be First to Comment

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *